Kategóriák
- Újdonságok
- Akciós termékek
- HEM Füstölők [212]
- TULASI Füstölők [217]
- Indiai Masala Füstölők [161]
- Indiai Füstölő-Anna Stokes sorozat [12]
- Kúpfüstölők [43]
- Japán Füstölők [45]
- Kínai Füstölők [1]
- Nepáli Kézműves Füstölők [11]
- Különleges füstölők [22]
- Misztikus Füstölők-Natúr keverékek [20]
- Csakra Füstölők-natúr keverékek [7]
- Zsálya kötegek-fehér zsálya levelek [13]
- Szantál és Palo Santo Fa füstölők és medálok [10]
- Gyanták és natúr füstölőszerek és kiegészítőik [33]
- Rózsafüzérek [29]
- Védőszentek-kulcstartók-érmék-karkötők-faplakett [31]
- Füstölőtartók [9]
- Back Flow-lefelé áramló füstölőtartó és a hozzá tartózó Back Flow-fefelé áramlós kúp füstölők [35]
- Aroma Medálok-Diffúzor Medálok-Autós Diffúzor [26]
- Illóolajok és Illatos olajok [107]
- Illatosító permet [10]
- Goloka olaj-aromaolaj-Karma olajok-Angyal illóolajok [22]
- Angyal-Csakra-Misztikus Olajok [28]
- Szappanok [2]
- Különleges Gyertyák-Cseppmentes [19]
- Roll On-Golyós Üvegek [3]
- Kristálypermetek [7]
- Csakra permetek [7]
- TEÁK és kiegészítők [15]
- Sópárna [7]
- Aranytetoválások-Fényes tetoválások [26]
- Marokkövek, Dobcsiszolatok [21]
- Angyal termékek [7]
- Cseresznyefa medálok,fa-fonott tálcák,mécsestartók,képek [19]
- Aura ásványok [11]
- Nyers Ásványok [9]
- Shungit-Sungit termékek [7]
- Több soros ásványkarkötők [4]
- Minden ami ÁSVÁNY [55]
- Orgonit medálok [11]
- Rúna kövek és medálok [56]
- Ingák [13]
- Álomfogók-Álomőrzők-Álomcsapdák [24]
- Különleges Álomfogók [14]
- Állatfigurák-Állatszobrok [94]
- Bizsuk. Karkötők-Nyak és Bokaláncok [215]
- Nepáli Malák [1]
- Talizmánok-Amulettek [23]
- Malák - Buddhista és Tibeti Ékszerek [19]
- Buddha Képek-Maszkok-Szobrok [21]
- Ceruzák és Ceruzatartók [1]
- Fegyver Imitációk és Egzotikus Díszfegyverek [1]
- Feng Shui Termékek [18]
- Fotóalbumok és Fényképtartók [5]
- Gyertyák-Mécsesek-Gyertya és Mécsestartók [20]
- Halcsont-Gyanta-Resinfigurák [18]
- Hangszerek [12]
- Hűtőmágnesek [29]
- Indián Díszek és Maszkok [1]
- Játékok [12]
- Kulcstartók [11]
- Lakberendezés-Lakáskiegészítők [177]
- Maszkok [6]
- Szobrok és Dísztárgyak [72]
- Szélcsengők és Kolompok [8]
- Textíliák [21]
Partnereink
Látogató számláló
0
2
7
5
0
7
2
Dalai Láma
A dalai láma a tibeti buddhizmus Gelug irányzatának vezetője, az egymást követő dalai lámák egy tulku vonalat formálnak, ami 1391-ig nyúlik vissza.
A jelenlegi – tizennegyedik – dalai láma Tendzin Gjaco.
Minden második tibeti buddhista szekta elfogadja a dalai lámát Tibet vallási és politikai vezetőjének, és mind a négy iskola vezetője a Tibeti hagyományok legfőbb lámájaként ismeri el. Igazából a pancsen lámának magasabb vallási rangja van a dalai lámánál, így a dalai láma inkább átmeneti vezetőnek tekinthető. Ez gyakorlatilag Tibet uralkodójává, valamint államfőjévé tette a pozíció betöltőjét. A dalai láma a fővárosából Lhasa-ból igazgatta az ország nagy részét (a 17. század közepétől 1959-ig, amikor a dalai lámának Indiába kellett menekülnie).
A dalai lámák a hit szerint Avalokitésvara, az együttérzés bódhiszattvájának megtestesülései, akit tibeti nyelven Csenrézi-nek neveznek. A bódhiszattvák olyan megvilágosodott lények, akik saját nirvánájukat elhalasztva az újjászületést választották azért, hogy az emberiséget szolgálják.
Gyakran teszik hozzá az „Őszentsége” megnevezést a dalai láma titulusa elé. A dalai lámáról gyakran azt gondolják, hogy a Gelug iskola feje, de a pozíciója hivatalosan a Ganden Tripahoz tartozik. A tibetiek a dalai lámát Gyalwa Rinpochenak vagy Yishin Norbunak nevezik.
Töténelem
A dalai „óceán”-t jelent mongol nyelven, a láma pedig „újjászületett”-et tibeti nyelven, és az összetételt általában „a Bölcsesség Óceánja”-ként fordítják. A tényleges titulust a Mongoliai uralkodó Altan Kán ruházta Szonam Gjacora 1578-ban. Szonam Gjaco a Drepung kolostor apátja volt, akit ebben az időben széles körökben a legfőbb lámának tartottak. Bár Szonam Gjaco az első láma lett, aki a dalai láma titulust birtokolta, annak köszönhetően hogy a leszármazási vonalának harmadik tagja volt, a 3. dalai láma-ként vált ismertté, és a titulust azóta a reinkarnációs vonal minden tagja viseli. A két megelőző címet poszthumusz adományozták a korábbi inkarnációinak. 170 éven belül öt dalai lámát gyilkoltak meg a Buddhista udvaroncok.
Az 5. dalai láma, Gushri Kán támogatásával, aki Khökh Nuur mongol uralkodója volt, egyesítette Tibetet. A dalai lámák egész addig gyakorolták részleges uralmukat Tibetben, a kínai kormány által bizonyos mértékű autonóm hatalommal felruházva, amíg a Kínai Népköztársaság egészen meg nem szállta a régiót 1949-ben, majd 1959-ben teljesen ellenőrzése alá nem vonta. A 14. dalai láma ekkor Indiába menekült.
A Dalai Lámák utódlása
A „dalai láma” címet jelenleg a spirituális vezető következő inkarnációjának adományozzák (például: a 14. dalai láma következő inkarnációja a „15. dalai láma” titulust fogja viselni).
A dalai láma halálát követően, a szerzetesek keresésbe kezdenek egy kis gyermek, a láma reinkarnációja, avagy a yangsi (yang srid) után. A reinkarnáció fő jelének azt tartják, ha felismeri a megelőző dalai láma személyes tárgyait. A reinkarnáció keresése általában több évet vesz igénybe. A reinkarnációt ezután Lhasa-ba viszik, hogy a többi láma tanítsa.
A dalai láma jövője
Világi nézete ellenére, a Kínai Népköztársaság kormánya megszerezte az ahhoz való hatalmat, hogy jóváhagyja a fő reinkarnációk megnevezését Tibetben. Ez a döntés egy precedensre hivatkozik, melyet a Qing Dinasztia Qianlong Császára állított fel, aki bevezetett egy rendszert, a dalai láma, és a pancsen láma kiválasztására sorshúzásos módszerrel, amihez egy arany urnát használnak, árpagolyókba csomagolt nevekkel. Napjainkban, ezt a precedenst használták a pancsen láma megnevezéséhez, akinek hatalmában van felismerni az új dalai lámát. Vannak feltételezések, miszerint a jelenlegi dalai láma halálával, a Kínai Népköztársaság fogja levezetni az utód kiválasztását.
A jelenlegi dalai láma többször kijelentette, hogy soha nem fog újjászületni olyan területen amely a Kínai Népköztársaság ellenőrzése alatt áll[1], és alkalmanként azt sugallta, hogy úgy dönthet, ő lesz az utolsó dalai láma azáltal, hogy egyáltalán nem születik újjá. Ugyanakkor azt is kijelentette, hogy az ismételt inkarnációinak az a célja, hogy folytassa a befejezetlen munkát, és amennyiben a tibeti helyzet változatlan marad, nagyon valószínű, hogy újjá fog születni, hogy befejezhesse a munkáját. [2]. Ezen felül, a jövőbeli Tibet alkotmánytervezetében, a dalai láma intézménye bármikor érvényteleníthető a Gyűlés 2/3-os demokratikus többségével. Szintén érdemes megemlíteni, hogy a 14. dalai láma kijelentette “Személy szerint úgy érzem, a dalai láma intézménye megszolgálta a célját” .
Rezidencia
Az 5. dalai lámától kezdve, a 14. dalai láma 1959-es száműzetésbe való vonulásáig, a dalai lámák székhelye télen a Potala Palota volt, nyáron pedig a Norbulingka palota és park. Mindkét rezidencia a tibeti Lhasaban található, körülbelül 3 kilométerre egymástól. 1959-ben, Tibet kínai megszállását követően, a 14. dalai láma Indiában keresett menedéket. Az indiai miniszterelnök, Jawaharlal Nehru hozzájárult, hogy biztonságos menedéket garantáljon a dalai lámának, és tibeti társainak. A dalai láma azóta Dharamsalában az észak indiai Himachal Pradesh államban él, ahol megalapították a Központi Tibeti Adminisztrációt (a száműzött tibeti kormányt). Tibeti menekültek Dharamsalában sok iskolát, és buddhista templomot építettek, és nyitottak meg.
A dalai lámák:
1.Gedun Drub1391-1474
2.Gednun Gjaco1475-1541
3.Szonam Gjaco1543-1588
4.Jonten Gjaco1589-1616
5.Lodzang Gjaco1617-1682
6.Cangjang Gjaco1683-1706
7.Keldzang Gjaco1708-1757
8.Dzsamfel Gjaco1758-1804
9.Lungtok Gjaco1806-1815
10.Cultrim Gjaco1816-1837
11.Kendrup Gjaco1838-1856
12.Trinlej Gjaco1857-1875
13.Tubten Gjaco1876-1933
14.Tendzin Gjaco1935–napjainkig
A „dalai láma” címet az első és a második dalai láma poszthumusz kapta meg. A 9. dalai láma hivatalosan trónra lett emelve, de soha nem uralkodott.
Forrás :wikipedia.org