Kategóriák
- Újdonságok
- Akciós termékek
- HEM Füstölők [215]
- TULASI Füstölők [223]
- Indiai Masala Füstölők [151]
- Indiai Füstölő-Anna Stokes sorozat [12]
- Kúpfüstölők [42]
- Japán Füstölők [44]
- Kínai Füstölők [1]
- Nepáli Kézműves Füstölők [11]
- Különleges füstölők [24]
- Csakra Füstölők-natúr keverékek [7]
- Zsálya kötegek-fehér zsálya levelek [10]
- Szantál és Palo Santo Fa füstölők és medálok [10]
- Gyanták és natúr füstölőszerek és kiegészítőik [20]
- Rózsafüzérek [29]
- Védőszentek-kulcstartók-érmék-karkötők-faplakett [32]
- Füstölőtartók [9]
- Back Flow-lefelé áramló füstölőtartó és a hozzá tartózó Back Flow-fefelé áramlós kúp füstölők [35]
- Aroma Medálok-Diffúzor Medálok-Autós Diffúzor [27]
- Illóolajok és Illatos olajok [108]
- Illatosító permet [10]
- Goloka olaj-aromaolaj-Karma olajok-Angyal illóolajok [22]
- Angyal-Csakra-Misztikus Olajok [28]
- Különleges Gyertyák-Cseppmentes [20]
- Roll On-Golyós Üvegek [3]
- Kristálypermetek [8]
- Csakra permetek [7]
- TEÁK [15]
- Sópárna [7]
- Aranytetoválások-Fényes tetoválások [29]
- Marokkövek, Dobcsiszolatok [14]
- Angyal termékek [8]
- Cseresznyefa medálok,fa-fonott tálcák,mécsestartók,képek [20]
- Aura ásványok [11]
- Nyers Ásványok [9]
- Shungit-Sungit termékek [7]
- Több soros ásványkarkötők [4]
- Minden ami ÁSVÁNY [58]
- Orgonit medálok [11]
- Rúna kövek és medálok [56]
- Ingák [15]
- Álomfogók-Álomőrzők-Álomcsapdák [25]
- Különleges Álomfogók [14]
- Állatfigurák-Állatszobrok [97]
- Bizsuk. Karkötők-Nyak és Bokaláncok [215]
- Nepáli Malák [1]
- Talizmánok-Amulettek [23]
- Malák - Buddhista és Tibeti Ékszerek [19]
- Buddha Képek-Maszkok-Szobrok [24]
- Ceruzák és Ceruzatartók [1]
- Fegyver Imitációk és Egzotikus Díszfegyverek [1]
- Feng Shui Termékek [17]
- Fotóalbumok és Fényképtartók [5]
- Gyertyák-Mécsesek-Gyertya és Mécsestartók [20]
- Halcsont-Gyanta-Resinfigurák [18]
- Hangszerek [12]
- Hűtőmágnesek [29]
- Indián Díszek és Maszkok [1]
- Játékok [12]
- Kulcstartók [11]
- Lakberendezés-Lakáskiegészítők [179]
- Maszkok [10]
- Szobrok és Dísztárgyak [74]
- Szélcsengők és Kolompok [7]
- Textíliák [21]
Partnereink
Látogató számláló
0
2
6
6
4
2
7
Tibeti buddhizmus
A buddhizmus a Kr. u. 7. században jutott el Tibetbe, ahol a császárkor alatt jelentős központi támogatással működött. A Tibeti Birodalom ekkoriban magába foglalta Belső-Ázsia nagy részét is, és állandó harcban állt Kínával.
A szerzetesi közösség és az azt pártoló nemesség támogatást jelentett az uralkodónak a régi tibeti vallás, a bön befolyásos híveivel szemben. A tant elsősorban indiai és közép-ázsiai szerzetesek hirdették Tibetben, és az ő közreműködésükkel fordították le a mahájána szent iratait. A késő-indiai, skolasztikus irányzat azonban kis népszerűségre számíthatott az egyszerű nép körében, akik inkább a mágikus létszemlélethez vonzódtak. Az ő
igényüket elégítették ki a tantrikus tanok, amelyet indiai jógik (tantrikus gyakorlók) közvetítettek. Leghíresebb
képviselőjük Padmaszambhava volt, aki a legenda szerint megtérítette Tibet régi, hagyományos isteneit és démonait.
A 8. században az ő segítségével alapították meg Tibet első kolostorát, a Szamjét, ahol még ugyanebben a században nagy vitát rendeztek a fokozatos ösvényt hirdető indiai, és a hirtelen megvilágosodást tanító kínai tanítók között. Miután e vetélkedőt az indiai fél nyerte meg, ez az irányzat vált államvallássá. A 9. században megbukott a központi hatalom és az ország anarchiába süllyedt. A buddhizmus csak a 11. században éledt újjá, amikor új tanítók érkeztek Indiából, és megkezdődött a tan terjesztésének második korszaka. A 11-12. században alakultak ki az új rendek, amelyek közül három vált igazán jelentőssé: a kadampa (a későbbi gelukpa elődje), a szakjapa és a kagyüdpa. A korábbi, császárkori hagyomány hívei eközben tudatosan
elhatárolódtak az új irányzatoktól, és a nyingmapa („régi rend”) nevet vették fel. A kagyüdpa rend alakította ki a tulku-lámák („reinkarnálódott vallási vezetők”) intézményét, amelyet később a többi rend is átvett. Tibetben a kolostorok nemcsak szellemi, de világi hatalommal is bírtak, és sokszor idegen (mongol, kínai, mandzsu) segítséget vettek igénybe befolyásuk növeléséhez. Így időről időre más és más iskola ragadta magához a vezető szerepet. E harcból végül a 16. században a Congkapa által alapított gelukpa-rend került ki győztesen, amelynek vezető személyiségei, a dalai lámák, egészen az ország 20. században bekövetkezett kínai megszállásáig egyben Tibet politikai vezetői is voltak.
A tibeti iskolák hasonlítanak egymáshoz abból a szempontból, hogy valamennyien a különböző indiai buddhista irányzatok szinkretikus egységét képviselik, s kivétel nélkül a tantrát tartják a hagyomány betetőződésének. A tantra ezoterikus módszerei mindannyiuk szerint gyors utat kínálnak a megvilágosodás eléréséhez, ám minden iskola más és más tanítási hagyományt (avagy „láncolatot”) képvisel. Ebből
adódnak a köztük levő különbségek, amelyeket napjainkban - főleg nyugati követőik - gyakran eltúloznak. Napjainkban a buddhizmus Tibetben a kínai megszállás, kulturális elnyomás és népirtás következtében végveszélybe került, ám a külföldre menekült lámák (tantrikus mesterek) - élükön az Indiában élő XIV. Dalai Lámával - azóta világszerte széles támogatói réteget szereztek önmaguk és a tibeti vallás számára.
Írta: Agócs Tamás
Forrás; www.vallásfórum.hu
Felhasznált irodalom:
Tom Lowenstein: Buddha látomása (fordította Sárközi Alice),
Magyar Könyvklub - Helikon Kiadó, 1997